Coraz więcej oszustw „na paczkę”/”na kuriera”
Zbliżają się święta, Polak chcąć być tym razem mądrym przed szkodą zamawia prezenty odpowiednio wcześnie. Potem już tylko pozostaje czekać na kuriera, a ponieważ ci mają coraz więcej zadań – może się okazać, że dostaniemy SMSa lub maila, że z naszą paczką coś jest nie tak.
Wiedzą o tym oczywiście przestępcy, więc im bliżej świąt, tym częściej próbują nas oszukać. Dzisiejszy przykład to witryna, udająca stronę Poczty Polskiej:
Tym razem to modus operandi, który można nazwać „bezpieczniejszym”. Oszuści najpierw chcą wyciągnąć nasze dane osobowe (np. do kolejnych phishingów):
W kolejnym kroku możemy wybrać dowolny wariant opłaty, pod warunkiem, że będzie to karta płatnicza:
Po to, by w kolejnym kroku podstawić nam fałszywe okno do wpisania danych karty płatniczej.
Jeśli wpiszemy prawdziwe dane, limit na naszej karcie (bądź stan powiązanego z nią konta) momentalnie zmaleje do zera.
Co robić?
Przede wszystkim za każdym razem, gdy ktoś prosi nas o zapłacenie w sieci, sprawdzić adres strony. Domena abdi.com.br nie ma nic wspólnego w Pocztą Polską. Warto też uruchomić na karcie zabezpieczenie 3D Secure – wtedy w przypadku próby płatności naszą kartą w sieci dostaniemy SMSa z prośbą o potwierdzenie płatności. Polecamy też – jeśli Twój bank to umożliwia – włączenie powiadomień push z aplikacji przy każdej płatności. Wtedy, widząc, że ktoś korzysta z naszej karty, możemy natychmiast zareagować.