W ostatnich dniach CERT Orange Polska obserwuje wzrost aktywności, związanej z witrynami, oferującymi „bony do Rossmanna” (być może również pojawią się propozycje, powiązane z innymi markami). To znany od lat schemat, skoncentrowany na wyciąganiu od internautów danych, pozwalających na dokładnie marketingowe profilowanie.
Schemat tego typu działań opisywaliśmy na łamach naszego serwisu już niemal 4 lata temu. Co ciekawe - po tamtej publikacji zauważyliśmy spadek aktywności opisywanej wtedy firmy, która - jak się okazało - stoi również za opisywanymi poniżej stronami!
Trzy witryny, które przeanalizowaliśmy:
sklepbliskociebie.click
skarbywpepc.click
wiosennepranie.buzz
prezentują się w formie reklam na Facebooku, a po kliknięciu pokazują dokładnie taką samą treść:
Tym razem twórcy strony nieprzesadnie ukrywają, że nie mają niczego wspólnego ani z Facebookiem, ani z Rossmannem. Zazwyczaj te informacje napisane są drobnym drukiem i schowane w miejsce, gdzie mało kto spojrzy. Choć z drugiej strony - mamy wrażenie, że wielkie i wyraźne przyciski ankiety zatrzymają większość zainteresowanych do tego stopnia, że po prostu nie przewiną w dół.
Warto jednak zaznaczyć, że o ile nam pokazał się Rossmann, to trafiły do nas informacje, że innym pokazywała się również Castorama i Pepco. Cóż - to przynajmniej pasuje pod wymienione na początku tekstu domeny.
Przed nami seria tradycyjnych pytań z nieistotnymi dla efektu odpowiedziami, zakończony wielką i radosną informacją - jesteś coraz bliżej wygranej!