hamburger

(jeśli zgłaszasz przypadek phishingu, zapisz mail (przesuń go z programu pocztowego na pulpit komputera lub wybierz opcję plik/zapisz jako), a następnie załącz)

Podejrzany SMS prześlij na nr 508 700 900

Jeśli zgłoszenie dotyczy bezpieczeństwa dzieci, zgłoś je również pod http://www.dyzurnet.pl
@CERT_OPL

Dane oddacie, bonów (raczej) nie zyskacie

W ostatnich dniach CERT Orange Polska obserwuje wzrost aktywności, związanej z witrynami, oferującymi „bony do Rossmanna” (być może również pojawią się propozycje, powiązane z innymi markami). To znany od lat schemat, skoncentrowany na wyciąganiu od internautów danych, pozwalających na dokładnie marketingowe profilowanie.

Schemat tego typu działań opisywaliśmy na łamach naszego serwisu już niemal 4 lata temu. Co ciekawe – po tamtej publikacji zauważyliśmy spadek aktywności opisywanej wtedy firmy, która – jak się okazało – stoi również za opisywanymi poniżej stronami!

Trzy witryny, które przeanalizowaliśmy:

sklepbliskociebie.click
skarbywpepc.click
wiosennepranie.buzz

prezentują się w formie reklam na Facebooku, a po kliknięciu pokazują dokładnie taką samą treść:

Tym razem twórcy strony nieprzesadnie ukrywają, że nie mają niczego wspólnego ani z Facebookiem, ani z Rossmannem. Zazwyczaj te informacje napisane są drobnym drukiem i schowane w miejsce, gdzie mało kto spojrzy. Choć z drugiej strony – mamy wrażenie, że wielkie i wyraźne przyciski ankiety zatrzymają większość zainteresowanych do tego stopnia, że po prostu nie przewiną w dół.

Warto jednak zaznaczyć, że o ile nam pokazał się Rossmann, to trafiły do nas informacje, że innym pokazywała się również Castorama i Pepco. Cóż – to przynajmniej pasuje pod wymienione na początku tekstu domeny.

Przed nami seria tradycyjnych pytań z nieistotnymi dla efektu odpowiedziami, zakończony wielką i radosną informacją – jesteś coraz bliżej wygranej!

A „idę dalej” jest tak wyraźne, że naprawdę nie zdziwilibyśmy się, że ktoś nie zauważył reszty. Gdy jednak zdecydujemy się iść, pada zaskakujące pytanie:

A nawet dwa – bo oprócz tego, czy interesują nas losy Polski (a co to ma do bonu do Rossmanna?) okazuje się, że bon wcale nie jest do Rossmanna, tylko do Dino albo CCC.

A jeśli interesują nas losy Pol… tzn. chcemy bon do Dino, musimy podać nasze dane (poczynając od imienia i e-maila) i odhaczyć nieco więcej, niż trzy widoczne na ekranie zgody.

Co się dzieje z tymi danymi? Tak jak opisywaliśmy kilka lat temu w cytowanym na początku tekście, z hurtowni danych, jaką jest prowadząca „konkurs” firma M-Line, trafiają do szeregu współpracujących z nią podmiotów, a te wykorzystują pozyskane informacje do aktywności marketingowych. Więc jeśli dziwicie się, skąd dzwoniący do Was telemarketer ma Wasz numer – zastanówcie się, czy nie chcieliście przypadkiem kiedyś bonu do Rossmanna?

A właśnie, co z bonami? Jeśli wierzyć regulaminowi – a nie mamy podstaw, by nie wierzyć – w każdej edycji konkursu zdobywa je jedna osoba, która… najszybciej wpisała swoje dane i wysłała je organizatorom, oczywiście zaznaczając wszystkie zgody.

Czy to zgodne z prawem? (Niestety) tak. Czy etyczne? Na to powinien odpowiedź sobie każdy z osobna.

Komunikat dotyczący plików cookies

Ta witryna używa plików cookies (małych plików tekstowych, przechowywanych na Twoim urządzeniu). Są one stosowane dla zapewnienia prawidłowego działania strony oraz do zbierania informacji o Twoich preferencjach i nawykach użytkowania witryny.

Pliki cookies niezbędne do działania strony używamy do zapewnienia podstawowych funkcji, takich jak logowanie oraz zapewnienie bezpieczeństwa witrynie. Ich wykorzystanie nie wymaga Twojej zgody.

Pliki cookies funkcyjne. Pozwalają nam zbierać informacje na temat zalogowanych sesji oraz przechowywać dane wpisane przez Ciebie w formularzach znajdujących się na stronie takich jak: czas trwania zalogowanej sesji , nazwę użytkownika.

Pozostałe kategorie wykorzystywania plików cookies, które wymagają Twojej zgody na używanie

Pliki cookies statystyczne/analityczne. Pozwalają nam zbierać anonimowe informacje o ruchu na stronie (liczba odwiedzin, źródło ruchu i czas spędzony na witrynie). Te dane pomagają nam zrozumieć, jak nasi użytkownicy korzystają z witryny i poprawiają jej działanie.

Możesz zmienić swoje preferencje dotyczące plików cookies w każdej chwili. W celu zarządzania plikami cookies lub wycofania zgody na ich używanie, prosimy skorzystać z ustawień przeglądarki internetowej.