hamburger

(jeśli zgłaszasz przypadek phishingu, zapisz mail (przesuń go z programu pocztowego na pulpit komputera lub wybierz opcję plik/zapisz jako), a następnie załącz)

Podejrzany SMS prześlij na nr 508 700 900

Jeśli zgłoszenie dotyczy bezpieczeństwa dzieci, zgłoś je również pod http://www.dyzurnet.pl
@CERT_OPL

Kolejne ataki phishingowe

W ostatnich dniach obserwujemy kolejną falę ataków phishingowych, skierowanych w klientów usług telekomunikacyjnych. Pierwszym celem są klienci Play, a wiadomości udające faktury operatora trafiają do skrzynek wielu internautów, niezależnie od tego, z czyich usług korzystają. Cyber-przestępcy liczą, że trafią na pewną liczbę abonentów konkretnego operatora, a ci np. klikną w link, by upewnić się, czy to przypadkiem nie pomyłka. Tymczasem przy próbie kliknięcia w dowolny link w mailu następuje próba ściągnięcia i instalacji złośliwego oprogramowania, bez potrzeby dalszej interakcji ze strony użytkownika!

By uniknąć padnięcia ofiarą ataku, pamiętajcie, by:

  • Nie klikać w żadne odnośniki w otrzymanym mailu bez upewnienia się, że jest prawdziwy
  • Sprawdzić dokładnie nadawcę maila (w przypadku Orange Polska jest to adres e-faktura@pl.orange.com)
  • W przypadku maila od Orange Polska, sprawdzić czy dane w mailu zgadzają się z danymi faktycznymi
  • W przypadku jakichkolwiek wątpliwości nie klikać w linki i nie ściągać załączników
    • wysokość i datę zapłaty faktury możecie sprawdzić w serwisie lub aplikacji Mój Orange
    • jeśli obawy dotyczą innego usługodawcy, sprawdzić szczegóły na odpowiedniej stronie lub skontaktować się z Biurem Obsługi Klienta.

Choć obecny atak skierowany jest w Play, doświadczenie pokazuje, że kolejne fale ataków mogą być skierowane w klientów innych operatorów, w tym Orange Polska. Zapamiętajcie powyższe rady, przekażcie je swoim bliskim i znajomym.