Nowe oszustwo – fałszywa lokata

CERT Orange Polska zaobserwował nowy schemat oszustwa. Początek ma ono – jak znaczna większość sieciowych scamów – w postaci reklamy na Facebooku. Motywem jest fałszywa lokata bankowa.
Na początku w największym serwisie społecznościowym na świecie trafia do nas taka reklama:

Domena najlepszelokaty.com[.]pl została zarejestrowana 19 listopada za pośrednictwem holenderskiej firmy. Właściciel domeny nie jest publicznie znany, a obecnie została ona zablokowana przez CERT Polska, ze statusem „trwa postępowanie wyjaśniające”.
O ile domena z samego adresu robi wrażenie uczciwej, na reklamie widać co najmniej dwie czerwone flagi:
- przede wszystkim nadawcę reklamy – konto wietnamskiej modelki(?) prezentujące kierowane do polskich internautów reklamy finansowe powinno zwrócić uwagę odbiorcy
- sugestia kontaktu przez WhatsApp – banki i/lub instytucje finansowe nie używają tej formy kontaktu
W kolejnym kroku jesteśmy proszeni o podanie danych teleadresowych:

Poza imieniem, nazwiskiem, numerem telefonu i adresem e-mail, pojawia się też kolejna pozycja – monit o PESEL. Już same te dane mogą przydać się przestępcom, bądź być polem wyjścia do kolejnych ataków. Klucz tkwi jednak w ostatniej pozycji widocznej na powyższym zrzucie ekranu.
Zaloguj się do swojego banku
Warunkiem przejścia do dalszego przetwarzania rzekomego wniosku jest bowiem wybór banku, z którego korzystamy:
![]() | ![]() |
Gdy wybierzemy bank, w kolejnym kroku czeka nas konieczność zalogowania się do niego. Czy raczej „zalogowania”, bowiem mamy oczywiście do czynienia z przygotowywanymi przez przestępców nakładkami, przypominającymi bliźniaczo faktycznie strony banków.
![]() | ![]() |
Przekazując te dane oszustom tracimy – jak zwykle w tego typu atakach – dostęp do naszego konta bankowego. Co więcej – skoro uwierzyliśmy, że fałszywa lokata jest prawdziwa już na początku oszustwa, bardzo prawdopodobne, że przestępcy zdołają nas przekonać na więcej. Czyli do wpisania potwierdzających transakcje/dodanie zaufanego odbiorcy kodów SMS, hasła, czy potwierdzenia monitu w aplikacji bankowej. W takiej sytuacji zazwyczaj wystarczy kilka minut, by pieniądze zniknęły z konta.
Fałszywa lokata – jak nie dać się oszukać?
- Reklama na Facebooku? Sprawdź, jakie konto ją prezentuje.
- Kontakt z firmą przez WhatsApp? Najlepiej wystrzegać się nieoficjalnych kanałów komunikacji. Gdy idzie o pieniądze trzeba być bardzo ostrożnym. Polecamy oficjalną stronę banku lub po prostu zadzwonienie na infolinię.
- Login i hasło do banku wpisuj wyłącznie na stronie banku! Upewnij się jaką operacją potwierdzasz.



