Nowy phishing na Pekao SA
Uważacje na nowy wektor ataku phishingowego, ukierunkowany w klientów Pekao SA. Co gorsza, całkiem sprytny, na który może się złapać wielu internautów.
Mamy bowiem klasyczny socjotechniczny trik, tym niemniej w nieco inny sposób. Zwróćmy uwagę – nikt nie mówi o kradzieży pieniędzy, nie podsuwa żadnych dramatycznych scenariuszy. Nadawca podsuwa jedynie delikatną sugestię o nietypowym połączeniu, sugerując iż ktoś użył naszego loginu i hasła.
Nie ma mowy o żadnych konkretnych zagrożeniach, ale ziarno niepewności zostało zasiane. Co więcej, jeśli nie „zweryfikujemy” konta w 24 godziny (jest wezwanie do działania, ale bez przesadnego nacisku) nasz dostęp do konta będzie zablokowany na czas nieokreślony.
Czym różni się ten motyw ataku od podobnych? Tym razem oszuści pokusili się o subtelniejsze podejście. Mamy ostrzeżenie, mamy wezwanie do działania, mamy manipulację związaną z limitem czasu. To wszystko jednak nie – wybaczcie kolokwializm – 'na chama’, lecz subtelnie. By nie wystraszyć ofiary i nie sugerować jej, że to atak, robiąc wrażenie poważnego działu cyberbezpieczeństwa, który informuje potencjalną ofiarę o ryzyku.
Po czym poznać, że coś jest nie tak? Oczywiście po adresie nadawcy (Bank Pekao S.A. <webmaster@positivenachrichten.ch>) i witrynie docelowej (hxxp://marketing[.]lsib.co./catalogs/, przekierowującej na hxxps://a26blm[.]eu/wp-content/themes/atelier/library/scss/modules/PL/logowanie/uzytkownik/login.php?verification#_).
Pamiętajcie – ZAWSZE sprawdzajcie adres strony, jeśli logujecie się do banku! W zasadzie… po prostu zawsze sprawdzajcie, ale w tak wrażliwych sytuacjach szczególnie.