SMS o wstrzymaniu przesyłki? To oszustwo!
Wszystkich Świętych już za nami, powoli zaczyna się pora zamawiania prezentów na Boże Narodzenie. A to oznacza wzmożoną aktywność oszustów i coraz więcej SMSów z fałszywymi informacji o paczkach! W poniedziałek 7 listopada na polskie numery zaczęły przychodzić takie wiadomości:
![](https://cert.orange.pl/wp-content/uploads/2023/10/f1c0ba3b7704aade5a1221d6fbdb24847e1323fd.jpg)
Nie trzeba co prawda wprawnego oka, by zorientować się, że z domeną jest coś nie tak (.dotview.pk). Wiemy też jednak, że ludzki mózg w zalewie informacji potrafi podświadomie zakończyć analizę na znanej części (poczta-polska.pl) i niejako „odciąć” całą resztę. W efekcie, widząc przez chwilę adres na małym ekranie telefonu, dokładając do tego informację o wstrzymaniu przesyłki – klikniemy. I w efekcie zobaczymy poniższe:
![](https://cert.orange.pl/wp-content/uploads/2023/10/b622783e998eef7e2d4d7aeb24eb9c750012b6dc-1024x768.png)
Co dalej? Znany od lat standard. Fałszywa bramka płatności, spokojny internauta „opłacający przesyłkę”, bo to przecież drobna kwota. A potem informacja z banku o tym, że konto jest wyczyszczone, a dodatkowe kredyty na duże kwoty czekają na zapłatę pierwszej raty.
Uważajcie, zawsze sprawdzajcie adres strony, na którą jesteście przekierowywani do dokonania płatności. W tym przypadku oszuści wykazali się sprytem, bowiem link przekierowuje na fałszywą stronę wyłącznie na urządzeniu mobilnym! Dlaczego? Bo na przeglądarkach w telefonie pasek adresu jest mniejszy, a czasami domyślnie ukryty…