hamburger

(jeśli zgłaszasz przypadek phishingu, zapisz mail (przesuń go z programu pocztowego na pulpit komputera lub wybierz opcję plik/zapisz jako), a następnie załącz)

Podejrzany SMS prześlij na nr 508 700 900

Jeśli zgłoszenie dotyczy bezpieczeństwa dzieci, zgłoś je również pod http://www.dyzurnet.pl
@CERT_OPL

SMS to nie push w aplikacji!

Potwierdzanie tożsamości konsultanta przez wiadomość push w aplikacji mobilnej staje się coraz częściej używaną formą weryfikacji podczas rozmów telefonicznych. Co na to przestępcy? Starają się oszukać ofiary przy użyciu SMS-ów.

Dzień dobry, nazywam się [imię i nazwisko], zanim przejdziemy do kontynuowania rozmowy proszę o potwierdzenie w aplikacji mobilnej.

Tak wygląda najbezpieczniejsze rozpoczęcie rozmowy z konsultantem w banku. Fakt, iż tożsamość potwierdzamy w aplikacji, daje nam stuprocentową pewność, że nie mamy do czynienia z oszustem. Najnowsze SMS-y, które trafiają do CERT Orange Polska, m.in. za pośrednictwem nr 508 700 900 dowodzą, że oszuści są tego świadomi i zaczynają szukać sposobów na ominięcie zabezpieczenia.

Czym może się skończyć próba przekonania ofiary przy użyciu SMS-owego „potwierdzenia tożsamości”, że ma do czynienia z prawdziwym konsultantem? Bazując na naszym doświadczeniu i modus operandi sprawców stawiamy na to, że w kolejnym kroku „konsultant” podejmie próbę przekonania do zainstalowania oprogramowania do zdalnego pulpitu. A w efekcie przejęcia pełnej kontroli nad komputerem/kontem bankowym ofiary.

Co robić?

Przede wszystkim działać zgodnie z zasadą ograniczonego zaufania. Prawo do zastrzegania tzw. nadpisów, czyli nazwy nadawcy, które widzimy w miejscu numeru, mają wyłącznie podmioty administracji publicznej. W innych przypadkach każdy może użyć nadpisu, charakterystycznego np. dla banku. W efekcie, jeśli otrzymujemy regularnie SMS-y od banku, możemy odruchowo uznać wiadomość od oszustów za rzetelną. No i pamiętajmy, że przy tworzeniu nadpisów oszuści mogą dać upust kreatywności, w efekcie czego możemy otrzymać wiadomość od „Miilennium”, „Satnander”, czy „mBnak”.

Warto dowiedzieć się, czy Twój bank używa dodatkowego zabezpieczenia przy potwierdzaniu tożsamości konsultanta. Jeśli stosuje komunikaty push w aplikacji mobilnej – nie reaguj na SMS-y sugerujące potwierdzenie tożsamości! Najlepiej po prostu zgłoś ten fakt od razu do swojego banku.

Komunikat dotyczący plików cookies

Ta witryna używa plików cookies (małych plików tekstowych, przechowywanych na Twoim urządzeniu). Są one stosowane dla zapewnienia prawidłowego działania strony oraz do zbierania informacji o Twoich preferencjach i nawykach użytkowania witryny.

Pliki cookies niezbędne do działania strony używamy do zapewnienia podstawowych funkcji, takich jak logowanie oraz zapewnienie bezpieczeństwa witrynie. Ich wykorzystanie nie wymaga Twojej zgody.

Pliki cookies funkcyjne. Pozwalają nam zbierać informacje na temat zalogowanych sesji oraz przechowywać dane wpisane przez Ciebie w formularzach znajdujących się na stronie takich jak: czas trwania zalogowanej sesji , nazwę użytkownika.

Pozostałe kategorie wykorzystywania plików cookies, które wymagają Twojej zgody na używanie

Pliki cookies statystyczne/analityczne. Pozwalają nam zbierać anonimowe informacje o ruchu na stronie (liczba odwiedzin, źródło ruchu i czas spędzony na witrynie). Te dane pomagają nam zrozumieć, jak nasi użytkownicy korzystają z witryny i poprawiają jej działanie.

Możesz zmienić swoje preferencje dotyczące plików cookies w każdej chwili. W celu zarządzania plikami cookies lub wycofania zgody na ich używanie, prosimy skorzystać z ustawień przeglądarki internetowej.