hamburger

(jeśli zgłaszasz przypadek phishingu, zapisz mail (przesuń go z programu pocztowego na pulpit komputera lub wybierz opcję plik/zapisz jako), a następnie załącz)

Podejrzany SMS prześlij na nr 508 700 900

Jeśli zgłoszenie dotyczy bezpieczeństwa dzieci, zgłoś je również pod http://www.dyzurnet.pl
@CERT_OPL

Uważajcie, gdzie wpisujecie wrażliwe dane!

W ostatnich dniach w cyberprzestępczym świecie nie dzieje się nic spektakularnego, ale to nie znaczy, że mamy o niczym nie pisać. To, że nowych ataków nie ma, nie oznacza, że wciąż nie dzieją się stare kampanie. Choćby ta z SMSami, podszywającymi się pod BLIK, które tysiącami trafiają do polskich internautów.

O ile kampanie jedna od drugiej mogą się w jakiś sposób różnić, docelowo prowadzą do tego samego. Oszuści chcą od nas wyciągnąć nie tylko login i hasło do konta, ale także dodatkowe wrażliwe dane. Po co oszustom – zależnie od banku – nasz PESEL, nazwisko panieńskie matki, czy PIN do aplikacji mobilnej? Po to, by zarejestrować aplikację mobilną na nasze dane, u siebie!

Dostęp do aplikacji bankowej to praktycznie pełny dostęp do naszych pieniędzy i możliwość zaciągania kredytów, w zależności od naszej zdolności. Jeśli przestępcy uda się wykraść nasze dane, nie będzie czekał – wykorzysta je natychmiast, wykradzione pieniądze „przepierze” przez konta „słupów” i po kilku minutach, kolokwialnie mówiąc, nie będzie już co zbierać.

Dlatego jeśli w jakimkolwiek miejscu jakakolwiek strona wymaga od nas logowania do banku, pamiętajmy o co najmniej dwóch rzeczach:

1) Sprawdzamy adres strony. Jeśli nie mamy pewności, że to strona naszego banku, lub operatora płatności mobilnych – nie wpisujemy żadnych danych!

Może się zdarzyć, że bramka płatności zostanie umieszczona na stronie sklepu tak, że widoczny dla kupującego adres nie ulegnie zmianie, ale to sytuacje tak rzadkie, że znacznie bezpieczniej założyć, iż taka sytuacja oznacza oszustwo.

2) Dokładnie przyglądamy się oknom do wpisywania danych. To, że wyglądają jak strona banku absolutnie nie oznacza, że nią są!

Zapamiętajcie, że o takie dane bank prosi tylko i wyłącznie przy aktywacji aplikacji mobilnej. Co więcej, przynajmniej w większości przypadków – jeśli nie we wszystkich – automat na infolinii szczegółowo precyzuje w jakich przypadkach i kto może pytać o te dane! Co prowadzi nas do ostatniego punktu:

3) Słuchamy komunikatów infolinii. Czasami IVRy potrafią ekstremalnie zmęczyć :), ale jeśli mają uratować nasze pieniądze, warto.

Bądźcie bezpieczni. Dbajcie o swoje pieniądze.

Komunikat dotyczący plików cookies

Ta witryna używa plików cookies (małych plików tekstowych, przechowywanych na Twoim urządzeniu). Są one stosowane dla zapewnienia prawidłowego działania strony oraz do zbierania informacji o Twoich preferencjach i nawykach użytkowania witryny.

Pliki cookies niezbędne do działania strony używamy do zapewnienia podstawowych funkcji, takich jak logowanie oraz zapewnienie bezpieczeństwa witrynie. Ich wykorzystanie nie wymaga Twojej zgody.

Pliki cookies funkcyjne. Pozwalają nam zbierać informacje na temat zalogowanych sesji oraz przechowywać dane wpisane przez Ciebie w formularzach znajdujących się na stronie takich jak: czas trwania zalogowanej sesji , nazwę użytkownika.

Pozostałe kategorie wykorzystywania plików cookies, które wymagają Twojej zgody na używanie

Pliki cookies statystyczne/analityczne. Pozwalają nam zbierać anonimowe informacje o ruchu na stronie (liczba odwiedzin, źródło ruchu i czas spędzony na witrynie). Te dane pomagają nam zrozumieć, jak nasi użytkownicy korzystają z witryny i poprawiają jej działanie.

Możesz zmienić swoje preferencje dotyczące plików cookies w każdej chwili. W celu zarządzania plikami cookies lub wycofania zgody na ich używanie, prosimy skorzystać z ustawień przeglądarki internetowej.