hamburger

(jeśli zgłaszasz przypadek phishingu, zapisz mail (przesuń go z programu pocztowego na pulpit komputera lub wybierz opcję plik/zapisz jako), a następnie załącz)

Podejrzany SMS prześlij na nr 508 700 900

Jeśli zgłoszenie dotyczy bezpieczeństwa dzieci, zgłoś je również pod http://www.dyzurnet.pl
@CERT_OPL

Fałszywe paczki na święta

Na niecałe 3 tygodnie przed świętami, podobnie jak każdego roku, obserwujemy wyraźny wzrost ataków phishingowych o specyficznym charakterze. To fałszywe paczki, czy raczej fałszywe informacje o rzekomej paczce, za którą musimy „dopłacić” lub „potwierdzić adres dostawy”.

Oszuści, próbując nas przekonać, że fałszywe paczki istnieją, podszywają się pod pełen wachlarz firm kurierskich. Dominuje – jak w zasadzie od początku pandemii – nadużywanie marki InPost. Im bliżej świąt, tym częściej jednak trafiają się SMS-y, prowadzące do domen, podszywających się pod UPS, DHL, czy DPD.

Jak wygląda taki SMS?

To lal la la

Mamy do czynienia z tradycyjnymi, znanymi już motywami. Fałszywe paczki przychodzą najczęściej z numerów długich (choć nie możemy wykluczać, że pojawią się nadpisy, bliźniaczo podobne do prawdziwych, albo nawet te prawdziwe). Zawierają informację o problemach z adresem bądź koniecznością zapłaty opłaty celnej. Linkują do domen zazwyczaj zawierających nazwę nadużywanej marki, jednak już na pierwszy rzut oka nie mających z nią niczego wspólnego.

W kolejnych krokach mamy do czynienia również ze znanym modus operandi, tj:

  • monit o wpisanie adresu pocztowego, maila i nr telefonu
  • okno do wpisania danych karty płatniczej (mogą sie również zdarzyć ataki z fałszywymi bramkami płatniczymi)

Fałszywe paczki – na co uważać?

Jeśli korzystacie z usług InPost, warto po prostu zainstalować aplikację mobilną operatora (oczywiście ze Sklepu Play/AppStore) i monitorować swoje przesyłki wyłącznie tam. Wtedy rzetelność każdego SMS „od operatora” możecie weryfikować w aplikacji, która zawiera faktyczne statusy przesyłek.

W przypadku innych firm kurierskich polecamy po prostu zajrzeć na ich strony, do sekcji „Śledź paczkę”. Jeśli w SMS-ie znalazł się numer listu przewozowego, wpiszcie go po prostu na stronie i upewnijcie się, czy/że macie do czynienia z fałszywką. A co, jeśli w SMS-ie nie ma numeru listu? Wtedy kasujcie go od razu. Ale pamiętajcie:

Nr listu przewozowego sprawdzajcie na wpisanej do przeglądarki ręcznie stronie operatora! A nie używając linku z SMS-a.

Bądźcie bezpieczni. Róbcie prezenty sobie i bliskim – a nie rodzinom oszustów!


Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Zobacz także

Komunikat dotyczący plików cookies

Ta witryna używa plików cookies (małych plików tekstowych, przechowywanych na Twoim urządzeniu). Są one stosowane dla zapewnienia prawidłowego działania strony oraz do zbierania informacji o Twoich preferencjach i nawykach użytkowania witryny.

Pliki cookies niezbędne do działania strony używamy do zapewnienia podstawowych funkcji, takich jak logowanie oraz zapewnienie bezpieczeństwa witrynie. Ich wykorzystanie nie wymaga Twojej zgody.

Pliki cookies funkcyjne. Pozwalają nam zbierać informacje na temat zalogowanych sesji oraz przechowywać dane wpisane przez Ciebie w formularzach znajdujących się na stronie takich jak: czas trwania zalogowanej sesji , nazwę użytkownika.

Pozostałe kategorie wykorzystywania plików cookies, które wymagają Twojej zgody na używanie

Pliki cookies statystyczne/analityczne. Pozwalają nam zbierać anonimowe informacje o ruchu na stronie (liczba odwiedzin, źródło ruchu i czas spędzony na witrynie). Te dane pomagają nam zrozumieć, jak nasi użytkownicy korzystają z witryny i poprawiają jej działanie.

Możesz zmienić swoje preferencje dotyczące plików cookies w każdej chwili. W celu zarządzania plikami cookies lub wycofania zgody na ich używanie, prosimy skorzystać z ustawień przeglądarki internetowej.