hamburger

(jeśli zgłaszasz przypadek phishingu, zapisz mail (przesuń go z programu pocztowego na pulpit komputera lub wybierz opcję plik/zapisz jako), a następnie załącz)

Podejrzany SMS prześlij na nr 508 700 900

Jeśli zgłoszenie dotyczy bezpieczeństwa dzieci, zgłoś je również pod http://www.dyzurnet.pl
@CERT_OPL

Jak oszukują „na policjanta”?

Do CERT Orange Polska trafiają zgłoszenia dotyczące szeregu potencjalnych przestępstw, czy nadużyć. Co ciekawe, nie zawsze do końca powiązanych z internetem, nie zmienia to jednak faktu, iż to dla nas bardzo miłe i ważne, iż cieszymy się Waszym (nie tylko klientów usług Orange Polska) zaufaniem do tego stopnia, by prosić nas o opinie na tematy nawet luźno związane z „cyber”.

Nie zmienia to jednak faktu, że zawsze warto przed tego typu zagrożeniami ostrzec. Tym razem z prośbą o pomoc zwróciła się do nas jedna z kancelarii notarialnych, opisując interesującą formę oszustwa „na policjanta”. Oddajmy głos nadawcy maila:

„Osoba podszywająca się pod policjanta zadzwoniła na jeden z naszych numerów stacjonarnych, informując, że nasze rachunki bankowe firmowe oraz moje prywatne zostały przejęte. Zażądała współpracy w tym zakresie, podkreślając iż w przypadku odmowy współpracy rachunki zostaną natychmiast zablokowane na rok (…) Sam zasugerował kontakt z nr 997 lub 112, z telefonu stacjonarnego, ponieważ „komórki są namierzane”. Po zadzwonieniu zgłosiła się policja (jak się później okazało – fałszywa), która to potwierdziła, podobnie w przypadku rzekomej weryfikacji przez „infolinię banku”.”

O co chodziło, skąd wzięły się fałszywa policja i infolinia? Odpowiedź jest trywialnie prosta. Telefony komórkowe tak bardzo stały się elementem naszego życia, że zapomnieliśmy (a niektórzy z nas nawet się tego nie nauczyli) o specyfice połączeń „stacjonarnych”. Np. o tym, że rozmowa rozłącza się tylko wtedy, gdy zrobi to osoba ją nawiązująca. W przeciwnym przypadku rozmowa przez pewien czas wciąż trwa (!), więc wystarczy odpowiednio zmanipulować potencjalną ofiarę, może jeszcze podłożyć tło dźwiękowe (sygnał i wykręcany numer) i sprawa załatwiona.

Chyba, że jest się tak ostrożnym, jak osoba, która zgłosiła sprawę do nas. Bądźcie tacy sami – nie dajcie się złapać na socjotechniczne sztuczki.

Zdjęcie telefonu autorstwa Dave Duggesa na licencji CC BY-SA 2.0


Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Zobacz także

Komunikat dotyczący plików cookies

Ta witryna używa plików cookies (małych plików tekstowych, przechowywanych na Twoim urządzeniu). Są one stosowane dla zapewnienia prawidłowego działania strony oraz do zbierania informacji o Twoich preferencjach i nawykach użytkowania witryny.

Pliki cookies niezbędne do działania strony używamy do zapewnienia podstawowych funkcji, takich jak logowanie oraz zapewnienie bezpieczeństwa witrynie. Ich wykorzystanie nie wymaga Twojej zgody.

Pliki cookies funkcyjne. Pozwalają nam zbierać informacje na temat zalogowanych sesji oraz przechowywać dane wpisane przez Ciebie w formularzach znajdujących się na stronie takich jak: czas trwania zalogowanej sesji , nazwę użytkownika.

Pozostałe kategorie wykorzystywania plików cookies, które wymagają Twojej zgody na używanie

Pliki cookies statystyczne/analityczne. Pozwalają nam zbierać anonimowe informacje o ruchu na stronie (liczba odwiedzin, źródło ruchu i czas spędzony na witrynie). Te dane pomagają nam zrozumieć, jak nasi użytkownicy korzystają z witryny i poprawiają jej działanie.

Możesz zmienić swoje preferencje dotyczące plików cookies w każdej chwili. W celu zarządzania plikami cookies lub wycofania zgody na ich używanie, prosimy skorzystać z ustawień przeglądarki internetowej.