hamburger

(jeśli zgłaszasz przypadek phishingu, zapisz mail (przesuń go z programu pocztowego na pulpit komputera lub wybierz opcję plik/zapisz jako), a następnie załącz)

Podejrzany SMS prześlij na nr 508 700 900

Jeśli zgłoszenie dotyczy bezpieczeństwa dzieci, zgłoś je również pod http://www.dyzurnet.pl
@CERT_OPL

Wzrost ruchu z Bankbot.Anubis

Statystyki naszych sond z ostatnich dni pokazują znaczący wzrost ruchu, związanego ze złośliwym oprogramowaniem Bankbot.Anubis. To kolejne potwierdzenie rosnącej aktywności przestępców, wykorzystujących to złośliwe oprogramowanie. Robią to w ramach podstawionych aplikacji dla systemu Android, również takich udających prawdziwe aplikacje banków.

Aktywność oprogramowania Bankbot.Anubis w ostatnim czasie dochodzi do 41 procent całej złośliwej aktywności w sieci mobilnej Orange Polska. Przekładając to na wartości bezwzględne, próby odwołań do infrastruktury sieciowej cyberprzestępców. sięgają kilkunastu milionów. Oczywiście w przypadku sieci Orange Polska adresy serwerów Command&Control botnetu są sinkholowane, co oznacza, że dopóki pozostajecie w naszej sieci, nawet jeśli daliście się zainfekować, Wasze dane nie trafią do przestępców.

Bankbot.Anubis to oprogramowanie na urządzenia z systemem Android. Udaje niegroźną aplikację. Następnie usiłuje przekonać ofiarę do udzielenia jej dodatkowych uprawnień w zakresie ułatwień dostępu. W końcu często i tak klikamy „ok” w tych wszystkich okienkach. Niby nic – ale to właśnie one pozwalają w niewidoczny dla nas sposób sczytywać wpisane przez nas znaki (np. loginy i hasła) a także wykonywać zrzuty ekranu i wszystko to wysyłać do przestępców. Jak wskazuje nazwa złośliwego oprogramowania, jest to tzw. banker. Specjalizuje się ono w kradzieży danych, związanych z aplikacjami bankowymi.

Ciekawostka – urządzenie/a rekordzisty w zakresie prób kontaktu z serwerem C&C, klienta indywidualnego Neostrady, w ciągu ostatnich 30 dni usiłowały łączyć się z serwerami Anubisa… niemal 130 tysięcy razy!

Co robić?

Jeśli nie jesteście pewni, czy nie padliście przypadkiem ofiarą Anubisa, otwórzcie w urządzeniu z Androidem menu Ustawienia/Ułatwienia Dostępu. Jeśli wśród aplikacji z dostępem do ułatwień dostępu znajdziecie jakąś nieznaną – odbierzcie jej prawa, usuńcie ją, a najlepiej zmieńcie również hasło dostępu do swojego banku. I pamiętajcie, że używamy wyłącznie oryginalnych, oficjalnych aplikacji naszego banku, ściąganych z oficjalnego sklepu.


Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Zobacz także

Komunikat dotyczący plików cookies

Ta witryna używa plików cookies (małych plików tekstowych, przechowywanych na Twoim urządzeniu). Są one stosowane dla zapewnienia prawidłowego działania strony oraz do zbierania informacji o Twoich preferencjach i nawykach użytkowania witryny.

Pliki cookies niezbędne do działania strony używamy do zapewnienia podstawowych funkcji, takich jak logowanie oraz zapewnienie bezpieczeństwa witrynie. Ich wykorzystanie nie wymaga Twojej zgody.

Pliki cookies funkcyjne. Pozwalają nam zbierać informacje na temat zalogowanych sesji oraz przechowywać dane wpisane przez Ciebie w formularzach znajdujących się na stronie takich jak: czas trwania zalogowanej sesji , nazwę użytkownika.

Pozostałe kategorie wykorzystywania plików cookies, które wymagają Twojej zgody na używanie

Pliki cookies statystyczne/analityczne. Pozwalają nam zbierać anonimowe informacje o ruchu na stronie (liczba odwiedzin, źródło ruchu i czas spędzony na witrynie). Te dane pomagają nam zrozumieć, jak nasi użytkownicy korzystają z witryny i poprawiają jej działanie.

Możesz zmienić swoje preferencje dotyczące plików cookies w każdej chwili. W celu zarządzania plikami cookies lub wycofania zgody na ich używanie, prosimy skorzystać z ustawień przeglądarki internetowej.